ISKM31: Využití Wolfram|Alpha v dějepisné lekci

V článku přiblížím můj návrh hodiny, která bude využívat WolframAlpha.com. Prvně, když jsem procházela a zkoušela co vše lze vyhledat, tak mě napadlo několik využití v rámci vyučování. Jako první mě napadla výuka angličtiny, a to na základě špatně zadané hledané otázky. Vyhledávač si vybral jedno slovo a usoudil, že je to, co na 100 % hledám a nabídl mi definice slova, výslovnost, jak moc je slově světově využíváno a mnohem víc. Čímž mi přijde jako vhodný doplněk k výuce angličtiny, kdy může velmi dobře posloužit jako rozcestník a zároveň doplnění slovní zásoby. Kromě angličtiny, mi přijde jako vhodný nástroj do výuky zeměpisu nebo historie, především díky konzistentním informacím, které vyhledá. Ve výsledku se ale zaměřím na představení dějepisné lekce s využitím WolframAlpha.

V této dějepisné hodině bych se zaměřila na válečné konflikty, které zásadním způsobem ovlivnili historii. Kromě známých válečných sporů bych se zaměřila i na konflikty z asijských, jihoamerických nebo afrických dějin. První část hodiny by se týkala významných válečných konfliktů od 1479 př. n. l. až k moderním dějinám. Zde bych využila WolframAlpha spíše jednodušeji, a to hlavně pro přehled základních informací.

V druhé časti bychom se podívali na méně celosvětově známé konflikty, které ale ovlivnili historii dané země. Zde bych začala více pracovat s WolframAlpha. Jelikož je na lekci omezený čas, vyberou se předem daný počet určitých zemí z Asie, Jižní Ameriky a Afriky (budou předem připravené ale v případě zájmu o jinou zemi to lze změnit). Prvně by se na WolframAlpha prošlo to, jakými konflikty daná země prošla a poté ten nejvýznamnější dát do kontextu celosvětově známého konfliktu. Jako příklad bych uvedla Japonsko, významný historický konflikt bitva o Sekigaharu a jako kontext bych mohla použít bitvu o Waterloo.

příklad užití WolframAlpha

Vzdělávací cíl a cílová skupina

Cílem lekce by bylo poukázat, jak na známé, tak i méně známe válečné konflikty. Hodina by sloužila jako doplňková lekce určená především pro střední školy.

Má WolframAlpha přínos?

Jako přínos vnímám to, že WolframAlpha dovoluje porovnávat vedle sebe různé informace a dát si je do kontextu. Pokud budu pokračovat v příkladu válečných konfliktu, tak mi hezky zobrazuje základní informace bitvy, časová osa, kdo byl hlavní aktér konfliktu a jejich spojenci či jaké měli vedení a dozvím se i jaké měla bitva následky. Velmi rychle mi tak poskytne nezbytné informace, které potřebuji k výkladu. Určitě jde vytvořit takovou to lekci i bez pomoci WolframAlpha ale příprava lekce by byla mnohem náročnější a pravděpodobně by se těžko dělali nějaké změny na místě.

Lze ho nahradit?

Nenapadá mě žádný konkrétní nástroj, který by dokázal plně nahradit rychlost vyhledávání a dostupnost informací jako má WolframAlpha. Samozřejmě mohu vytvořit infografiku, kde budu porovnávat určité historické události ale z ní nemůžou studenti přejít na další zajímavosti, které by se k tématu vázaly.

1 komentář: „ISKM31: Využití Wolfram|Alpha v dějepisné lekci

  1. Michal Cerny píše:

    Dobrý den, myslím, že to není špatný příklad, ale hned ukazuje tři úskalí. První je praktická didaktika – jen málo kdy (bohužel!) učíme dějepis takto komparačně. Druhým metodologická stránka – lze ty bitvy takto porovnávat? A konečně datová – většina tabulky je neúplná, což to srovnání dosti kazí. Se vším se dá něco dělat, ale je třeba v lekci navrhnout co a jak!

    To se mi líbí

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google photo

Komentujete pomocí vašeho Google účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s